de eerste 100 dagen in vogelvlucht - Reisverslag uit Bli Bli, Australië van Tim Antoon Barge - WaarBenJij.nu de eerste 100 dagen in vogelvlucht - Reisverslag uit Bli Bli, Australië van Tim Antoon Barge - WaarBenJij.nu

de eerste 100 dagen in vogelvlucht

Blijf op de hoogte en volg Tim Antoon

27 Oktober 2018 | Australië, Bli Bli

Hallo daar mensen wie dit lezen in het koude kikkerlandje haha.
De tijd vliegt voor bij nu al weer ruim 100 dagen van huis, en dat bevalt me prima zeg.
Het weer, de mensen en het land het is allemaal super zeg en zo schoon overal en toch weinig prullenbakken soms moet je ze echt zoeken.
De eerste week nou dat was vol gepland met rondleidingen en dingen regelen bankpas, Tax nummer Tax nummer heb je nodig op te kunnen werken is soort van BSN nummer.
De eerst dag: ja dat was helemaal niet in aussie haha huh waar dan wel?. Dat was in HongKong, dat is me een stad. Ik noem het een sauna stad het was daar zo broeierig ging helemaal nergens over zeg boh boh.
Ik had natuurlijk lekker lange broek aan en paar vesten mee, want iemand zei is altijd er koud in het vliegtuig, nog bedankt voor de gouden tip,, els!
Was trouwens ook de eerste keer vliegen in een groot vliegtuig en dan meteen naar de andere kant van de wereld. Goed start dacht ik zo he.
Had een stop van 18 uur in HongKong er fijn kon ik mooi even die lange stelten streken want in dat vliegtuig lagen ze toch wel beetje opgevouwen haha.
In 18 uur kun je natuurlijk niet super veel doen, maar het is goed benut.
Een tempel heb ik bekeken en een mooie licht show dat was mooi om te zien was op HongKong eiland. De meeste wolkenkrabbers waren verlicht en zat een soft muziekje bij. Daarna hapje eten in restaurant was erg leuk. En toen weer gauw door naar het vliegveld. De eerste dikke 11 uur zaten er al op nu moest ik er nog maar 9 en als eind bestemming Sydney.
De vlucht was echt goud, goud hoezo goud. Nou het vliegtuig was half vol dus veel ruimte over. Drie stoelen voor Bassi en daar fijn geslapen heerlijk.
Ik zat trouwens ook 2 keer bij het raam. Wat een mooi uitzicht super foto’s kunnen maken. En ik zat aan de goeie kant van vliegtuig toen ik over Sydney vloog.
Uitzicht over de hele stad en de habour bridge en Opera House en natuurlijk zand en zee The Beach.
Goed geland erg fijn, door naar het hostel. Alles gedropt daar en zo gauw mogelijke de zee in maar was een beetje frisje maar erg fijn. Je zag de local’s kijken die zijn niet goed.

Ik reis met een keurig organisatie Australian Backpackers of ook wel ABP. Erg goed, hun hebben voor mij visum aan gevraagd. Ik reis nu met een Work and Holiday visum is een jaar geldig. ABP hebben ook voor mij pinpas/creditcard aangevraagd een simkaart met aussie 06 nummer. En was met een groepsreis van 9personen was een gezellige groep veel mee gelachen.
De eerste avond hadden we een BBQ beetje gekaart elkaar beter leren kennen.
Hadden een strak schema voor de eerste vijf dagen. Met onder andere dagje Sydney opera House en het park. Dagje dingentjes regelen was niet zo boeiend. Dagje Blue Mountains nou zou je vertellen zou blauw waren ze niet hoor hahaha. Dagje wandelen door de stad.
Dagje surfen, en daar ging het mis. Surfen wat vind ik dat geweldig.
Naar de eerst week gehad te hebben was het al gauw duidelijk IK WIL SURFEN.
Ben nog paar dagen blijven hangen in de grote stad nog naar Zoo geweest en Wild life en Sea life. En eentje wat ik graag wou doen is de grootste toren van Sydney in. En wat vervelend nou daar kon je ook eten boven in restaurant. Driehonderdzestig graden rond draait dat was wel gaaf. Eten op hoog niveau 305 meter. En dat met zonsondergang wat een uitzicht paar hele mooie foto’s en gave time Lapse kunnen maken
Maar het surfen bleef maar in mijn gedachten ik wil surfen.
Dan gaan we dat doen. Ik had eerst 2 weken geboekt bij AST Australian Surf Tours 2 uurtjes onder Sydney. Dicht bij Wollengong.
Nou dat was me 2 weken schik zeg oh oh wat lachen. En hard werken die golven blijven maar komen en gelukkig had ik van die lange stelten dus kon nog wel stukje lopen in de zee. Sommige die waren twee en half hoofd kleiner als mij. Soms leek net een hondje in het water die spatelt ook zo erg haha.
In de 2 weken werd ons de basis geleerd over het surfen niet alleen de techniek maar ook alles er om heen het weer is erg belangrijk. De windt richting en de Swell. Je heb duizenden verschillende surf planken, en vinnen.
Hoe werkt je plank?. adem Halling training voor je klaar te maken voor de serieuze golven. En mooiste was nog die video correctie. Dat was vrijdag middag met fijn koud biertje op de bank en dan elkaar maar uitlachen hahaha. Nee zo erg was het niet maar zo kon je wel precies zien wat je goed deed en ook fout natuurlijk.
Het was 5 dagen surfen 2 dagen vrij. Maar beetje erg fanatiek deze jonge dus in weekend ook het water in en surfen maar.
De eerste paar dagen was het vooral veel pedellen met je arm en af en toe pakte een mooi golf en dan stond je even en dan weer opnieuw. En dan had je het gevoel van dit is leuk maar nu wil ik langer blijven staan. En weer terug en zo de hele dag door.
Hadden 2 sessie op een dag. Maar eerste water in en als laatste eruit. Het was wel mooi er was nog zo gek als mij met de zelfde insteling. Dat was een Brabander die heb ik daar leren kennen. Toffe gozer. Wij waren de marathon surfers van de groep.
En dan was weer sessie afgelopen en de meeste die stopte al eerder. Maar wij hadden altijd voor de je stopt eerst een goeie golf pakken dan langzaam water uit.
Dus vaak kwamen wij bij de bus en dan was iedereen al omgekleed en wel.
Ik had wel beetje voordeel met peddelen, lange armen en grote handen dus kon veel water verzetten in een beweging. Maar dan op de plank gaan staan, dan moet je die lange stelten in bedwang houden, zie je het al voor je gast van 2 meter op zo’n plankje haha. Ik kreeg al gauw een bijnaam van de surf leraar de naam skyscraper of wel wolkenkrapper. Er was een strand die sprong er echt uit dat was the farm. Die lag er zo mooi bij en die golven waar ook zo mooi ja echt wauw. Om te beginnen was het erg goed. De dagen vlogen voorbij daar niet normaal.
Soms was er geen wind of stond de wind helemaal verkeerd. Dan gingen we andere dingen doen. We zijn keertje wezen wandelen de berg op met een super uitzicht. En we zijn naar 2 watervallen geweest en daar kon je ook in springen van 12 meter hoog beetje vliegen toch.
Maar toen de 2 weken bijna in zicht waren dacht ik van ja en nu... de keuze was al gauw gemaakt doe nog maar 2 weken erbij nu we er toch zijn haha.
De Brabander die bleef ook nog klein weekje met ze vriendin, die moesten helaas terug naar NL voor feestjes. Die kwamen een maand later weer terug in aussie
Maar naar 2 weken peddelen als Jacco begon het lichaam toch beetje tegen te stribbelen. Toch maar even shoppen en tape en tijgerbalsem gehaald.
En weer door als Jacco. Het ging mooi werd er langzaam steeds beter in gelukkig.
En het was ook walvissen seizoen dus die zagen we ook regelmatig. Was een dag bij dat ging helemaal nergens over was familie walvissen op 100 tot 150 meter afstand. Die sprongen er steeds uitwater wat zijn de beesten groot zeg niet normaal en dan lekker surfen. Wat leven en genieten tot de max.
Maar naar 3 weken heb ik toch maar een bezoekje gemaakt bij die fiysio. Ja het was toch echt nodig me onder rug zat behoorlijk op slot dus dat blokkeerde me hamstring dus kon niet gauw genoeg opstaan/ springen op de plank. Dus ik had er niks meer aan. Dag de naar niks gedaan alleen maar rek oefeningen gedaan.
En toen kon ik nog fijn paar dagen weer vol gas surfen.
Met als laatste dag helemaal naar gootje gepaddeld natuurlijk was toch de laatste dag. Niks te verliezen, gingen de eerste sessie naar de farm, en tweede sessie gingen we naar nieuw strand voor ons en daar waren de golven ook zeker hoger. Ze hoog had ik ze nog niet gezien in de 4 weken. Dus dat was mijn dessert. Nou ik heb ervan genomen zeg. Wat kick gaf dat als je zo’n grote jonge pakte dan heb je nog beste veel snelheid. Heb die 4 weken goed afkunnen sluiten. Met als hoogste golf van de 4 weken 3.5ft
Als beginner zijn dat reuzen golfen. De surf leraar vond het maar klein die heeft ook wedstrijden gedaan ophoog niveau. En golven gepakt van 14 a 15 ft dus ja dan is 3.5ft niks haha. En nu ga jij uit rekenen hoeveel 3.5 ft is nou dat is een meter maar nou moet je niet denken dat de golf maar meter hoog is wat ze meten de golfen van bepaald punt. En voor je gevoel is dan zo’n golf 4 meter hoog. Maar goed naar andere halve maand met geld lopen gooien. Moet er natuurlijk ook keer gewerkt worden. Had al gauw wat gevonden, was wel allemaal beetje vaag maar goed werk is werk. Vliegticket geboekt en gaan.
Kom bij zo’n hostel aan nou in begin leek het wel of er een bom was ontploft overal lag wel wat. En een lucht nou de Amsterdam is er nog niks bij wat een wiet lucht. En waren geen regels daar ja nou eentje niks kapot maken maar voor de rest mocht alles. Er waren wat die rookte er nog effe een in bed en dan gingen ze lekker slapen.
Ik kwam daar aan trouwens met 2 andere boys maar die hadden het al gauw gezien en doei hier gaan we niet slapen haha ( niks gewend ook). ik keek er nog wel nuchter door heen ach ja morgen kan werken dan is goed. En de eigenaar van het SMOKEYHOSTEL die had ook gezegd morgen nacht komt er een klein kamer vrij voor 3 personen en die was helemaal schoon. Daar sliep een Japans meisje die had de kamer heel erg schoon schoentjes buiten de kamer. Wat een verschil met de rest van de kamers.
Maar eerste nachtje niet zo lekker geslapen op flinter dun matrasje en geen kussen geen dekbed of iets want dat was er niet haha.
Nachtje geslapen onder een tafelkleed ging prima maar dit zou ik niet gauw vergeten. En dan kom je van hotel waar je 4 weken hebt geslapen met dikke bedden en dan nu dit.
De volgende ochtend kon al wel beginnen bij een avocado farm. Werkt per kist betaald dus dat was niet zo fijn want als je goeie boom had of klote boom dan werk je voor jan met de korte achternaam maar elke dag dat ik werkte kreeg ik een dag voor me farm dagen. Dat houdt in als je visum wil verlegen of als je nog keer terug wil komen moet je 88 dagen op een farm hebben gewerkt. Of 3 maand bij de zelfde farm a 13 weken dan zit je goed.
Was klaar met werk de eerste dag. Meteen kussen en fijn dekentje gehaald.
En daar ging het geld alweer heen wat ik me eerste dag had verdient haha grapje.
Heb daar 3 dagen kunnen werken bij de avocado farm.
Toen kon ik beginnen bij aardbeien farm daar heb ik 2 dagen gewerkt.
En daar werkte ook meisje en die sliep daar ook en daar was ik ook opzoek naar om ergen op de farm te slapen en te werken.
Dus ik naar de baas toe vragen of er veel werk is hier en dat ik eventueel hier zou kunnen slapen. Nou en ze was er erg blij mee want dat meisje ging over paar weken toch weg dus kon ik haar plekje wil innemen.
Dus toen had ik het voor elkaar werk slaap plek voor lange tijd. En werk in de voortuin achtertuin haha. En dan hier me dagen binnen halen voor me tweede visum.
Een van de boys zocht ook nog werk en daar had ik goed woordje voor gedaan en mocht ook op de farm komen werken. Die had echt mazzel zonder daar te werken was die al aangenomen. Of ik was zo overtuigend zeg het maar haha. Maar we hadden allebei werk, top.
Het was een jonge die was nog wel erg gehecht aan wifi en al die dingetjes kan ook niet anders al ict’er. Ik heb me daar wel vermakelijk om kunnen lachen.
Dan was het toch wel handig dat je dan op de grens woont en toch helft van de tijd geen bereik hebt, dat is hier dus ook. Zo erg is het allemaal ook weer niet maar je moet gewoon beetje geduld hebben is geen wifi dus je moet het doen met G internet.
En je hebt toch tijd zat dus geen probleem voor mij. Hij had het naar 5 weken gezien.
Dus het meisje en jonge gingen ook nog is tegelijk weg. En toen was Timmie alleen op de farm helemaal eigen onderkomen. Ook wel luxe en dat voor maar 5 uurtjes werken ideaal.
Wat ik hier mag doen is erg leuk. Hoofd taak is aardbeien plukken. Dan mag ik mee helpen snoeien. Met de trekker alles opruimen in een versnipper a drukken ook geen verkeerd werk. Nieuwe boompjes planten. Het inpakken van de aardbeien en afwegen. Soms als het heel veel regent dan rondje rijden en alle sloten schoonmaken. Andere soorten fruit eten euha plukken bedoel ik he sorry foutje.
Ja het smaakt hier toch wat beter dan in NL.
Heb de struik van passievruchten ook opgemaakt nu weer wachten dat er nieuwe aankomen.
Hier op de farm hebben ze ook een shop verkopen ze echt goed ijs sorbet en roomijs en dat met fruit natuurlijk van eigen boden. Die lemon en passievrucht is wel mijn favoriet. Ze hebben hier ook een beste serie aan prijzen mee gewonnen beste ijs van Queensland. En ook over zee zelfs.
Het is een familie bedrijf staan 6 huizen op de farm voor de familie je hebt opa en oma dan zus en broer en kids. Alleen een min puntje hier is dat ze gewoon om 3 uur stoppen met werk en of het werk nu af is of niet 3 uur is 3 uur. Dan kom je uit op 7 a 8 uurtjes op een dag als je gelukt hebt maar 30 a 40 uur per week werken kun je niet zo veel. Dus laatste tijd veel in de buurt rond gevraagd om na drieën te kunnen werken en na veel huizen te gehad te hebben. Heb ik toch eentje kunnen vinden en daar kan ik volgende week beginnen moestuin bouwen. Begin nu hier iedere dag om half 6 en dan kan ik daarna nog fijn paar uurtjes werken bij de andere baas. De aanhouder wint altijd! Beetje uurtjes maken is niet verkeerd he.
Op de farm is zelf niet veel te doen eigenlijk gewoon helemaal niks haha.
Hier in de buurt zit een nat land gebied, daar is een loop route die komt uit bij de rivier.
Daar kun je altijd wel mooi zitten bootjes kijken. Daar zit ook mijn favoriete vogeltje de Kingfisher of wel de ijsvogel, de mooie vel gekleurde vogeltje. Er zitten er ook paar bij het water op de farm. Er zitten hier 5 van die water putten. Daar pompen ze water uit voor de planten en bomen.
Toch heeft soms zo’n putje iets weg van de leemputten, daar zit ook de mooiste vogel Kingfisher. Zit alleen geen dikke karpers in. Maar dat mis ik nu niet echt. Komt later wel weer in nl. Heb nu andere bezigheden fotograven en filmen vind ik erg leuk om te doen in dit pracht land. Helaas is het internet niet super de mooie foto’s en time Lapse houden jullie nog te goed!
Ben ook beetje creatief geweest heb met boomstammen en bamboe en grote bouwstenen een sport hoekje gemaakt. Gaat de tijd weer wat sneller en houdt je fit he.

Ben laatste naar Brisbane city geweest voor oktoberfeest, begonnen met lekker Duits ontbijtje met echte halve liter bier. En ja daar ben ik blijven hangen in die halve liters. Naar 6 weken geen bier gehad te hebben moest ik de schade even inhalen en dat is ook erg goed gelukt haha. 2 dagen daarna nog steeds rode ogen perfect haha. Nu hoef ik ook de eerste 8 weken geen bier meer. Ben nu over de helft met me farm dagen dus mag nu gaan aftellen. Onder tussen heb ik al wat leuk speelgoed gekocht zoals 2 nieuwe camera lenzen en een statief. Mooie fles champagne die staat nu mooi op nachtkasje voor de motivatie he. Dus moet nog flink wat fruit plukken…
Het is nu half oktober ik ga hier half december weg of ja dan stop ik hier met werken en dan reis ik langzaam naar Sydney toe met me visum in me pocket yes.
Ik zit trouwens nu in Sunshine Coast erg mooi hier. Woon nu in Bli Bli.
Ik zeg tot de volgende keer zal wel naar nieuwjaar zijn want op farm gebeurt niet zo veel groetjes Tim Antoon ten Barge.

Oja haha Max Verstappen live is ook feit.
Austailian grand prix 2019 F1 op het Albert park in Melbourne ben ik bij.
4 dagen ticket op tribune helemaal lijp! Eerst kerst en nieuwjaar en dan in maart is het zo ver!
En rest van de tijd f#cking veel geniet van alle mooie dingen om mij heen. Goeie feest dagen alvast haha
Cheers TATB




  • 28 Oktober 2018 - 00:08

    Lenneke Van De Wiel:

    Wauw Frenk, het is een heel verhaal. Wat een belevenissen. In 100 dagen kun je ook al heel veel mee maken. Toevallig heb ik ook zo’n vergelijkbare ervaring maar dan in Shanghai. Knap dat je het allemaal zo goed en mooi omschreven hebt. Jij zult van deze keuze, beslissing om dit avontuur aan te gaan geen spijt hebben gehad. Nog 2 maanden genieten dus. Maar dat lukt jou wel. Jack en ik zijn erg trots op onze grote neef en vinden het heel dapper dat je zo’n lange periode van huis bent en alles zelf uitzoekt. Een grandioze ervaring die jou je hele leven zal bij blijven. Lieve Frenk helaas zit het er niet in om jou van hieruit op te zoeken maar we volgen jou wel via de app. Fijn dat je de familie met foto’s en verhaaltjes op de hoogte houdt. Zo nu ga ik zelf weer aan mijn wekelijkse blog werken. Heel veel liefs en knuffels van ons beide! Jack en Lenneke

  • 28 Oktober 2018 - 00:05

    Lenneke Van De Wiel:

    Wauw Frenk, het is een heel verhaal. Wat een belevenissen. In 100 dagen kun je ook al heel veel mee maken. Toevallig heb ik ook zo’n vergelijkbare ervaring maar dan in Shanghai. Knap dat je het allemaal zo goed en mooi omschreven hebt. Jij zult van deze keuze, beslissing om dit avontuur aan te gaan geen spijt hebben gehad. Nog 2 maanden genieten dus. Maar dat lukt jou wel. Jack en ik zijn erg trots op onze grote neef en vinden het heel dapper dat je zo’n lange periode van huis bent en alles zelf uitzoekt. Een grandioze ervaring die jou je hele leven zal bij blijven. Lieve Frenk helaas zit het er niet in om jou van hieruit op te zoeken maar we volgen jou wel via de app. Fijn dat je de familie met foto’s en verhaaltjes op de hoogte houdt. Zo nu ga ik zelf weer aan mijn wekelijkse blog werken. Heel veel liefs en knuffels van ons beide! Jack en Lenneke

  • 28 Oktober 2018 - 05:06

    Flip:

    Prachtig Tim Antoon ga zo door met genieten!!!

  • 28 Oktober 2018 - 08:50

    Rinus:

    In 100 dagen al heel wat Meegemaakt . Geniet ervan .

  • 28 Oktober 2018 - 09:13

    Mario, Ok Van ‘t Hazenveld:

    Hey Timpy, mooi verslag. Fijn dat wij ook mee mogen genieten. Later.

  • 28 Oktober 2018 - 10:27

    Marie-jose:

    Wauw Tim,erg mooi verhaal leuk om te lezen nog heel veel plezier,
    met werken en alles wat je nog meemaakt lekker van genieten.

  • 29 Oktober 2018 - 07:36

    Suus:

    Hé Tim, goed bezig jonge!!!!!!

    Groet Suus (uut het andere oosten)

  • 02 November 2018 - 09:03

    Marion Ten Barge:

    Mooi verhaal Tim fijn dat je daar werk gevonden hebt geniet er nog van de tijd dat je daar bent is zo voorbij. Jij ook al vast fijne feestdagen maar ik spreek je voor die tijd vast nog wel weer. Groetjes Uut ut mooie Meddo.

  • 01 December 2018 - 10:49

    Agnes En Bennie Te Brake.:

    Hoi Tim. Geweldig je mooie verhaal, fijn dat het zo goed gaat. Al heel wat beleefd, ook al aan het kokkerellen? Hier op het hazenveld gaat alalles zo z'n gangetje. De vissen hebben een winterdip, de meikevers slapen ook. Dus is het erg rustig hier.

    Veel lieve groetjes: Agnes en Bennie.

  • 09 December 2018 - 06:16

    Willie Ten Barge:

    jow tim je vermaakt je wel daar in het verre australie
    mooi verhaal, en van je ouders horen horen we ook het een en ander .
    we herkennen sommige dingen die thijs daar ook heeft gedaan .
    het ga je goed BMW

  • 10 December 2018 - 07:28

    Tim Antoon Ten Barge:

    hallo allemaal bedankt voor jullie toffe reacties fijn dat jullie ook allemaal goed gaat.
    vind ook mooi dat jullie er van kunnen genieten, dus er komt binnen kort weer een nieuwe aan.
    wens jullie bij deze een fijne kerst en gelukkig nieuwjaar toe. en hou de vingers heel haha pas er maar mee op hahaha.
    proost cin cin salud santié cheers prost kansei ura


    groetjes skyscraper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim Antoon

.

Actief sinds 27 Okt. 2018
Verslag gelezen: 648
Totaal aantal bezoekers 3082

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: